Folyamatleírás: átfogó, gyakorlati útmutató, hogy miért és hogyan írjatok olyan folyamatleírásokat, amelyeket a csapatod ténylegesen használni is fog

A folyamatleírás igazi csodafegyver a cégedben, ráadásul nagyon jó hírem van: nem neked, mint cégvezetőnek kell ezeket ténylegesen megírnod.
Megfelelő módszertannal munkatársaidnak elég egyszerre 20 percet folyamatleírások készítésére szánni ahhoz, hogy a számos jótékony hatást megtapasztaljátok!
Olvass tovább, ha érdekel a módszertan.

More...

Tipp: ha sietsz, kattints az összefoglalásra itt, a tartalomjegyzékben!

A folyamatleírás (vagy hívhatjuk belső tudástárnak, céges wikinek, munkaköri leírásnak/szabályzatnak, protokollnak, akár vállalati bibliának is) az a csodafegyver a cégedben, amellyel:

  • tehermentesíteni tudod saját magadat az operatív és nemszeretem feladatok alól,
  • amely mentén konzisztens ügyfélkiszolgálást tudtok megvalósítani,
  • amellyel hatékonyan növelni tudod a céged létszámát, 
  • és egyúttal biztosítani munkatársaid elégedettségét is.

Ha már érezted azt, hogy akárkit is veszel fel, csak te vagy az, aki rendesen képes a dolgokat elvégezni, ezért mindent magad kontrollálsz, akkor ez a bejegyzés neked szól.

Akkor tudod az általad elvárt, konzisztens színvonalat biztosítani, ha megtervezett folyamatok és rendszerek mentén dolgoztok a cégedben; a folyamatleírásokkal pedig rögzítitek, hogy mit és pontosan hogyan kell nálatok ehhez a konzisztens színvonalhoz elvégezni.

Mielőtt a folyamatleírások készítéséről több szó esik, röviden bemutatom a folyamatok - rendszerek - folyamatleírások alapfogalmait.

Mit takar a folyamat, a rendszer, és a folyamatleírás

1. Folyamat

Az operatív munkavégzés a cégedben folyamatok mentén történik, akkor is, ha ezt tudatosítod magadban, akkor is, ha nem. 

A folyamat adott lépések sorozata, amelyeket egy kívánt végeredmény érdekében hajtunk végre. 

Például, ha fáradt vagy munka közben, odamész a kávéfőzőhöz, előveszel egy csészét, főzöl egy kávét, amit egy kellemes beszélgetés közben elkortyolsz - ez is folyamat, hiszen egy kialakult lépéssorozatot megismételve ugyanazt az eredményt kapod.

Vagy a beérkező érdeklődők kezelése is folyamat. Amikor egy érdeklődő kitölti a weblapon található űrlapot, ez beindít egy belső folyamatot: kollégád felveszi a kapcsolatot a potenciális ügyféllel, időpontot egyeztet, a személyes beszélgetés után ajánlatot küldtök ki, amelyet után is kell követni - lépések sorozatát hajtjátok végre ahhoz, hogy érdeklődőből ügyfeleitek legyenek.

Rengeteg további példát tudnék sorolni az ügyfélkezelés, beszerzés, marketing, sales vagy pénzügy területéről, hiszen sok-sok folyamat működik valamennyi területen.

A napi munkavégzés folyamatok (összehangolt vagy kevésbé összehangolt) végrehajtását jelenti.

2. Rendszer

Cégépítés szempontjából a rendszerek építése kulcsfontosságú.
Amikor rendszerekkel és folyamatokkal foglalkozol, akkor valójában a cégeden dolgozol, ahelyett, hogy benne dolgoznál. És ez az, ami a skálázhatóság és a mentális egészséged kulcsa.
Képzeld el, hol tartanának a McDonalds fivérek, ha pusztán csak több hamburgert sütöttek volna, nagyobb erőbedobással. Ehelyett ők folyamatokat és rendszereket dolgoztak ki, amelyek mentén átadható volt a módszertanuk, több, mint 80.000 alkalommal.

Legegyszerűbben fogalmazva, a rendszer az összetartozó folyamatok gyűjteménye.

Beszélhetünk marketing rendszerről, aminek a hirdetés-kezelési folyamat egy kis szelete.
Egy cég marketing rendszerét azok a folyamatok alkotják, amelyeket azért hajtanak végre újra és újra, hogy a termékek vagy szolgáltatások iránti igényt felkeltsétek a potenciális ügyfelekben.

A rendszernek része a technológia (azaz, hogy milyen szoftverekkel vagy eszközökkel lehet a folyamatokat végrehajtani), része az ember (milyen szerepkörök kellenek a működtetéshez: email marketing specialista, szövegíró, grafikus, stb.), és mindezek kapcsolódási pontjai.

Ne feledd, a rendszerek kialakításához az út a folyamatok, és a hozzájuk tartozó lépések azonosításán keresztül vezet.

Michael Gerber, a méltán híres V-mítosz című könyv szerzője egyenesen ezt mondja: 

A cégedben valamennyi probléma és frusztráció a folyamat, illetve a rendszer hiányának az eredménye. Ha létezne rendszer, nem lenne probléma.

Michael E. Gerber // A V Mítosz


3. Folyamatleírás

A folyamatleírás egy útmutató, a nevéből is adódóan egy leírás arról, hogy egy (rendszeren belüli) folyamat lépéseit hogyan kell végrehajtani ahhoz, hogy a kívánt eredményt elérjétek.
Általában egy ilyen útmutató a folyamat lépéseinek felsorolásánál részletesebb, mivel a végrehajtás mikéntje, a hogyan leírása is szerepel benne.

Akárcsak a receptek egy szakácskönyvben, a folyamatleírások a cégedben pontosan ugyanazt a célt szolgálják, azt, hogy a leírt lépéseket követve bárki el tudja érni az adott végeredményt. 

Az a kijelentés, hogy bárki végre tudja hajtani nem túlzó. Olyan részletes leírásokat célszerű készíteni, hogy egy teljesen új munkatárs is el tudja végezni a leírt lépéseket. A főzős példánál maradva, bárki (egy alap tudás birtokában) meg tudja főzni a recept alapján azt a finom ételt, amit a séf folyamatleírás (recept) formájában elé tett.

Elsősorban a csapattagok miatt készítünk folyamatleírásokat, azért, hogy az általad, vagy kulcsembereid által kitalált lépéseket végre tudja hajtani a csapatod bármelyik tagja, ugyanolyan konzisztens eredmény elérésével.

A leírásnak része lehet egy levél sablon, egy csekklista, egy kérdéssorozat, szoftver elérési útvonal, belépési adatok, vagy bármi, amit az adott folyamathoz kapcsolódóan érdemesnek tartotok rögzíteni.

Ilyen dokumentáció, azaz sablonok és eljárási protokollok (rövid nevén folyamatleírások) hiányában a munkatársaid egyéni képességeitől és aznapi kedvétől függhet, hogy például, egy új érdeklődő kezelése milyen mederben zajlik. 

Inspirálódnál folyamatleírás ötletekből?

Összegyűjtöttünk 101 folyamatleírás példát, amelyek elkészítését minden csapat számára ajánljuk, aki a standardizált és rendszeralapú működést tűzte ki célul.

A folyamatleírások 5 előnye

Sablonok és leírások mentén kis lépésekkel el tudjátok kezdeni a rendszereitek felépítését.
Ha még mindig nem vagy biztos benne, hogy a folyamatleírás nektek való, akkor olvasd el az alábbi 5 előnyt, ami garantáltan velejárója a folyamatlépések dokumentálásának.

#1. előny: Konzisztens eredmények

Ilyen dokumentációk nélkül az embereid képességeitől és hajlandóságától függnek az eredményeid, amelyek így nem lesznek konzisztensek és előre tervezhetőek. 

Folyamatok és rendszerek (és a hozzájuk tartozó folyamatleírások) építésével tudod biztosítani azt a standard működést, ami skálázhatóvá teszi cégedet.

#2. előny: Nem kell mindent észben tartani

Hányszor fordult már elő veled, hogy egy pár hete végrehajtott feladat részleteire már nem emlékeztél és emailekből kellett hosszasan visszakeresni az információt? 

Mi emberek feledékenyek vagyunk, a kifejlett lépések pedig kisebb-nagyobb hibázáshoz, egymásra mutogatáshoz, tűzoltáshoz vezetnek. Ez egyszerűen kiküszöbölhető a folyamatlépések dokumentálásával és csekklistaként való használatával. 

#3. előny: Új munkatársakat extra gyorsan tudod betanítani

Megvan az a helyzet, amikor újra és újra ugyanazt magyarázod az új vagy nem is annyira új kollégáknak?
Fényévekkel egyszerűbb a megfelelő folyamatleírásra vonatkozó linket elküldeni, ahol nagy valószínűséggel le van írva valamennyi kérdésükre a válasz.
És ha nincs? Itt a remek alkalom a leírás bővítésére, amit akár a kérdező kolléga is megtehet!

Leírt lépésekkel nemcsak a betanítás lesz sokkal-sokkal egyszerűbb; nemcsak az új (és valamennyi) munkatárs bére térül meg sokkal hamarabb, hanem azt a nyugalmat is érezheted, hogy a kollégák birtokában vannak minden munkavégzéshez szükséges és releváns adatnak.  

#4. előny: A rátok jellemző működés értékes erőforrássá konvertálható

Egy rövid kvíz:
Szerinted, egy befektető szemszögéből nézve, melyik vállalat az értékesebb az A vagy a B?

"A" vállalat: minden az emberek fejében van, az egész működés a tulajdonos és néhány kulcsember közreműködésétől függ, nélkülük megáll az értékteremtés.

"B" vállalat: rendszerek és folyamatleírások biztosítják, hogy a jelenlegi értékteremtés skálázhatóan, (kis túlzással) bármilyen embercsapat által végrehajtható.

Ugye, hogy te is a B vállalatot választanád? 

A dokumentált folyamatok és rendszerek értékes erőforrások a cégedben, eladhatóvá, átadhatóvá és skálázhatóvá teszik cégedet. 
Akkor is érdemes folyamatokat és rendszereket kialakítani, ha eszed ágában sincsen eladni a céget, mert a növekedésnek, azaz skálázhatóság is ez az egészséges útja.

#5. előny: Távollétedben is biztonságban tudod a működést

Ismered az érzést, amikor a szabadságod alatt is a cég dolgaival foglalkozol? Esetleg rettegsz attól, hogy valamelyik embered kiesik? 

A folyamatleírások nyugalmat és folytonosságot kölcsönöznek céged működésének, a te vagy kulcs munkatársaid távollétében is.

Példa:
Nemrég egy több, mint 20 éve piacon lévő, jól teljesítő cég szerelőit vártam egy megbeszélt délelőtti időpontra az otthonomba. Érkezés helyett, telefonhívást kaptam tőlük, hogy kérik diktáljam le a címet, mert nem tudják hova kell menni. Elnézést kértek, hangsúlyozva, hogy ez csak azért fordulhat elő, mert aznap a cégvezető szabadságon van, és csak a telefonszámomat hagyta meg nekik. 

A példából is látszik, hogy, ha lett volna a cégnél egy kialakított rendszer, melyhez rövid folyamatleírás tartozik, akkor a munkatársak simábban tudtak volna dolgozni, a vezető szabadsága alatt is.

Mikor fog megtérülni az erre fordított idő?

Talán mostanra érzed, hogy mennyire fontos erőforrás a folyamatleírás a cégedben, de rögtön fel is merül néhány kérdésed. 
Hadd válaszoljak a leggyakoribb kérdésekre a folyamatokkal kapcsolatban, úgy mint:

Hogyan kezdjek el folyamatleírásokat készíteni? 

Mikor fog megtérülni az erre fordított idő?

Így is nagyon elfoglaltak vagyunk, hogyan szorítsunk rá időt?

A válaszom a következő: ha megfelelő módszertannal fogtok neki, akkor egyszerűbb lesz, mint gondolnád, és a megtérülés is gyorsan, akár már néhány nap után érezhető lesz.

Hüvelykujj-szabály:

Egyszerre ne fordítsatok 20 percnél többet folyamatleírás készítésére.

Hogyan lehetséges ez a 20 perc? Úgy, hogy egy-egy folyamat részletére érdemes leírást készíteni, arra a munkára, ami egy szerepkör által egyszerre (szünetek nélkül) végrehajtható max. 90 perc alatt. Erre a feladatra bőven elegendő max. 20 perc.

Ezen felül, érdemes a folyamatleírások készítésére is rendszert kialakítani, aminek része egy sablon, amit csak elővesztek és már szerkeszthetitek is. 

Hogyan kezdjem el a folyamatleírások készítését?

1. Első lépés, hogy elkezdesz a céged működésére úgy gondolni, mint folyamatok és rendszerek összehangolt együttélésére. Ezután beazonosítod a kulcs értékteremtő folyamataitokat, ahol érdemes kezdeni a leírást.

2. A csapatodnak is elmondod ennek fontosságát, mert az ő tudásukra, meglátásukra és hozzáadott munkájára is szükség lesz.
Pozitív velejárója, hogy munkatársaid bevonásával mélyíted elköteleződésüket a folyamatalapú működés és az egész cég irányába.

3. Utolsó lépésként pedig meg kell tervezni a folyamatleírás-készítési rendszereteket. Ne ijedj meg, ez egy rövid folyamatleírás formájában megtehető, melynek a legfontosabb része egy folyamatleírás-sablon. 

A sablon elkészítésében az alábbi szempontok fognak segíteni:

A folyamatleírás kötelező elemei

#1: Kezdőpont

Minden folyamatnak van egy kiváltó eseménye, egy kezdőpontja.
Beérkezik egy űrlap, egy email, vagy éppen kávét szeretnék inni, trigger pontnak is hívhatjuk.

Mindig érdemes rögzíteni a kezdőpontot a folyamatleírás elején, hogy világos legyen, mikor lép életbe az adott folyamat.

#2: Végpont

Ugyanennyire fontos tudni, hogy mi a folyamat vége, azaz végrehajtásának a célja.
Például lehetséges végpont: az ajánlat lezárt státusza, a aláírt szerződés kiküldése, a panasz orvoslása, a gőzölgő kávé látványa. 

Már a folyamat kezdő és főleg végpontjának kijelölése is kézzelfogható pozitívummal jár.
Mert át kell gondolnotok, hogy mikor zárjatok le egy folyamatot. A kitöltött űrlap beérkezése után? Nem, hiszen csak ekkor indul az érdeklődő kezelési folyamat. Akkor legyen a folyamat vége, amikor az ügyfél választ kapott tőlünk? Vagy, ha megtörtént az első kapcsolatfelvétel? Ha ajánlatot küldtünk neki? Vagy ha az ajánlatot utánkövettük és megnyugtatóan lezártuk?

Ezzel a szemlélettel mérhető lesz egy kulcs mutatószám: az első megkeresés és ajánlat lezárása között eltelt idő. Ennek az információnak a birtokában jobban teljesítő, azaz hatékonyabb rendszert tudtok magatok számára építeni, ami valódi versenyelőny lesz!

#3: Közbenső lépések

Ha megvan a kezdő- és végpont, akkor már csak listázni kell azokat a lépéseket, amelyeket a két pont között meg kell tenni a kívánt végeredmény érdekében. Akár így:

  • #1. lépés: Email választ küldeni, benne a naptár linkkel
  • #2. lépés: Helyszínt egyeztetni
  • #3. lépés: Emlékeztetőt beállítani
  • #4. lépés: Potenciális ügyfél adatait rögzíteni a CRM rendszerben
  • #5. lépés: Első beszélgetést lefolytatni
  • #6. lépés: Ajánlatot kiküldeni
  • #7. lépés: Ajánlatot utánkövetni a határozott igen vagy nem válaszig.

Elsőre akár ilyen részletezettséggel is elég. Fontos a tömörség, senki sem szeret bonyolultan fogalmazott, zsúfolt oldalakat olvasni.

A későbbiekben az egyes lépéseket tovább lehet bontani, munkatársaitok igényei szerint.
A lépésekhez kapcsolódóan csatolni lehet csekklistákat, IT rendszer belépési adatokat, kapcsolódó dokumentumokat, sablonokat, linkeket, bármit, ami fontos a végrehajtáshoz.

#4: További információk

A fentieken felül érdemes még röviden rögzíteni:

  •  a folyamat végrehajtásának célját (általánosan, nyilván összhangban a végponttal), 
  • a bemeneti feltételeket, ha vannak (pl. ajánlatadás feltétele lehet a megfelelő költségvetés elkészítése),
  • a kivételes eseteket, ha vannak,
  • az alkalmazott, vagy alkalmazandó szabályokat (pl. minden árajánlatot, amire 10 napig nem érkezik válasz elutasítottként kell rögzíteni)
  • a kimeneti feltételeket, ha vannak (pl. szállítólevél megléte),
  • egy GYIK szekciót (ez a továbbfejlesztés során hasznos lesz, ide a munkatársak írhatják kérdéseiket),
  • a folyamat elsődleges felelősét (és egyéb szerepköröket, mint végrehajtó, jogosító, informált, vagy konzultált, ahol ez releváns)
  • a folyamat kulcs mérőszámát (pl. végrehajtás idejét)
  • és a verziókövetést, hogy látszódjon ki szerkesztette utoljára a szóban forgó folyamatleírást.

Ki készítsen folyamatleírást?

Szóval, elindulnál a folyamatok és rendszerek útján, de nagyon elfoglalt vagy, minden napod csordultig tele, mikor legyen időd folyamatleírás készítésére?
Jó hírem van, nem a cégvezetőnek, alapító tulajdonosnak kell a leírásokat ténylegesen elkészíteni!

Miért nem a cégvezető a legjobb erre?

Először is szögezzük le, hogy cégvezetői hatáskör a folyamat- és rendszerszemlélet kialakítása, a folyamatleírások életre hívása és aktív használatának kialakítása.

Viszont:

Ne a cégvezető legyen az az ember, aki ténylegesen folyamatleírásokat ír.

Miért ne? Két oka is van:

1. Azért, mert legtöbbször, az a vizionárius, vállalkozó szemléletű személy, aki a cég létezést megteremtette nem alkalmas a napi feladatok aprólékos és rendszerezett összeírására, főleg azon feladatok esetén, amelyeket már nem maga végez. 

2. Továbbá azért ne írj cégvezetőként folyamatleírásokat, hogy szükségtelenül ne vedd el az időt vezetői feladataid elől, azaz a te időd ehhez túl értékes.

Ki, ha nem a cégvezető?

A legalkalmasabb személy a folyamatleírás elkészítésre az, aki végrehajtja az adott feladatot. 

Hívhatjuk tudásmunkásnak, a lépéseket és a hogyanokat ő ismeri a legjobban, övé a végrehajtói szemlélet. Ha ő rögzíti ezeket a lépéseket bármilyen formában (írásban, post-it-ok segítségével, képernyőfelvételek, vagy videó formájában) a konkrét folyamatleírás elkészítését már egy asszisztensre is rá lehet bízni.

Ezzel a módszerrel nemcsak a napi kis energia befektetés és gyors megtérülés valósítható meg, hanem munkatársaidnál marad a felelősség, magukénak fogják érezni a továbbiakban a frissítési és javítási feladatokat is a folyamatleírások, és általában a kialakított rendszerek körül.

Folyamatleírás példák

Tőletek függ, hogy mire és milyen sorrendben akartok folyamatleírást készíteni. 
A hasonlóságok ellenére minden cég egyedi folyamatokat követ, amit nyilván nagyban befolyásolhat az iparág. Más folyamatleírásai lesznek egy marketing ügynökségnek, és más egy kereskedő cégnek.

Egy marketing ügynökségnek fontos lehet leírásban rögzíteni például, hogy:

  • Hogyan válaszolj a Facebook megkeresésekre?
  • Miként gyűjts ügyfél visszajelzéseket?
  • Hogyan állítsd be a rendszerek elérhetőségét új ügyfél esetén?
  • Milyen módon posztolj videót a YouTube-ra?
  • Mit és hogyan ellenőrizz egy blogcikk véglegesítése előtt?

Kereskedő cégnek érdemes lehet az alábbiakat rögzíteni:

  • Hogyan törölj egy megrendelést?
  • Milyen módon indítsd a visszautalási folyamatot?
  • Miként kezeld az áru beérkezését a raktárba?
  • Hogyan állíts ki számlát?
  • Hogy kezeld a problémás eseteket?

A sort hosszan tudnám folytatni. 

Hüvelykujj-szabály:

Ott kezdjétek el a folyamatleírások készítését, ahol

  • többen dolgoznak ugyanazzal a folyamattal; 
  • ahova új embert szeretnétek felvenni;
  • ahol te vagy munkatársad feladatot szeretne leadni magáról.

Hálás leszel az elkészített folyamatleírásokért, garantálom!

Ahhoz, hogy inspirálódj a leggyakoribb folyamatleírás típusokból, egy 101 elemű listát állítottam össze, egy cég különböző területeiről, alább tudod letölteni:

Inspirálódnál folyamatleírás ötletekből?

Összegyűjtöttünk 101 folyamatleírás példát, amelyek elkészítését minden csapat számára ajánljuk, aki a standardizált és rendszeralapú működést tűzte ki célul.

Hol érdemes a folyamatleírásokat tárolni?

Szerencsére rengeteg opció áll a vállalkozások rendelkezésére.
Talán azt már senkinek sem kell mondanom, hogy ne papír alapon tárolja a folyamatleírásokat.

Természetesen szükség esetén kinyomtatható egy-egy csekklista, gyakran használt útmutató. De a szerkeszthetőség miatt mindenképpen javasolom legalább szövegszerkesztő használatát. Tárolásra pedig bármilyen megosztott könyvtár alkalmas, leggyakrabban Google Drive.

Összegyűjtöttem 3 tanácsot a folyamatleírások tárolásával kapcsolatban, amit érdemes megfogadnotok:

  1. Legyenek könnyen elérhetőek!
    Semmiképp sem akarod, hogy munkatársaid az értékes idejüket dokumentációk keresésére fecséreljék. Ezért óvakodjatok az emailtől. Központi, könnyen hozzáférhető helyen legyenek a folyamatleírások.
  2. Fontos a könnyű szerkeszthetőség!
    A folyamatleírások akkor a leghasznosabbak, ha folyamatosan karban vannak tartva, a módosítások könnyen és gyorsan, bármelyik csapattag által rögzíthetőek. Ehhez a szerkesztői jogosultságot is meg kell adni, és ki kell alakítani annak a kultúráját, hogy mindenki hozzá akarja és tudja tenni egy-egy folyamathoz a jobbító ötletét.
  3. Mindig készüljön biztonsági mentés!
    A folyamatleírások formájában összeállított tudástár túl értékes erőforrás ahhoz, hogy véletlenül elvesszen, vagy illetéktelen kezekbe kerüljön, ezért a verziókövetésról és biztonsági intézkedésekről gondoskodni kell már a legelejétől.

Milyen szoftvert használj?

Kezdetben egy szövegszerkesztő, egy központi tárhely és egy folyamatleírás sablon bőven elég. 
Azt javaslom, hogy a projektmenedzsment rendszert és a tudástárat elkülönülten kezeljétek, praktikus okokból. Az előbbi választ ad a ki, mit, mikor kérdésekrere, míg a tudástár a hogyant rögzíti, és bár nyilvánvaló a kapcsolódás, véleményem szerint hasznosabb egy önállóan épített tudástár.

Már 10 fő körüli csapat esetén a folyamatok áttekintéséhez érdemes vizualizációs eszközt használni, a folyamatok természetéből fakadóan könnyebb az elágazásokat folyamatábra mentén átlátni, semmint írásos formában. 

A folyamatleírás része lehet a folyamatábra, mely az áttekintést és az érhetőséget könnyíti. Egy-egy folyamatábrához sok folyamatleírás kapcsolódhat, mert általában nem egy egész folyamat szerepel egy leírásban, csak részfolyamatok (hiszen el akarjuk kerülni a túl hosszú és átláthatatlan folyamatleírásokat).

Folyamatábra készítéséhez kattints ide: folyamatábra készítő szoftver.

Összefoglalás: hogyan lesz a folyamatleírás hasznos és használt?

Folyamatleírások készítésével nemcsak a hatékony csapatmunka eszközét teremted meg, hanem a céged értékes erőforrását is felépíted, mivel a folyamatleírásokkal épített belső tudástár teszi majd a cégedet skálázhatóvá, akár eladhatóvá.

Rendszerek kialakításával konzisztens, standardizálható és skálázható működést tudtok kialakítani.

Egy rendszert számos folyamat alakot. Egy folyamathoz többnyire több folyamatleírás készül, hogy az könnyen áttekinthető és használható legyen.

Számos buktatója lehet annak, amikor elkezditek a folyamatok felmérését és dokumentálását, valamint rendszerek kialakítását. 

Hogyan kerüld el a buktatókat?

A buktatók elkerülése érdekében az alábbi szempontokat érdemes figyelembe vennetek, ahhoz, hogy valóban hasznos és a munkatársak által használt folyamatleírások készüljenek:

  • #1. szempont: kicsiben érdemes kezdeni, alulról építkezve, napi 20 percnél nem többet rászánva a jelenlegi működés lépéseinek a rögzítésére.
  • #2. szempont: alakítsatok ki egy rendszert a folyamatleírások kezelésére, ahol rögzítitek a tárolási helyet, a sablont, és a felelősöket, így nem kell mindig elölről kitalálni, hogy mi a teendő, ha folyamatleírást akartok készíteni.
  • #3. szempont: legyen az egész csapat felelőssége a leírások elkészítése és rendszeres felülvizsgálata, a cégvezető magányos törekvése helyett.
  • #4. szempont: a folyamatleírások használata, megléte, bővítése és a folyamatok javítása legyen része a napi beszélgetéseknek, folyamatosan törekedjetek akár az apró részfolyamatok optimalizálásra, mellyel percek - napok - hetek spórolhatóak meg értékes időtökből.
  • #5. szempont: akkor tud leginkább hatékony lenni az optimalizálási törekvés, ha méritek és monitorozzátok a folyamatok teljesítményét; ha kialakítotok rátok jellemző mérőszámokat, mint pl. a végrehajtás ideje, és rendszeres időközönként át is nézitek mutatószámaitokat. Szerencsére folyamatleírások készítésekor, a kezdő-, a végpontok és az egyes lépések rögzítésekor egy nagy adag optimalizálás "akaratlanul" is megvalósul azáltal, hogy az addig nem jól látható útvonalak kézzelfoghatóvá válnak.

Sok sikeres folyamatot kívánok!


További segítségre lenne szükséged folyamatleírásokkal kapcsolatban?

Szívesen állok rendelkezésedre egy ingyenes 30 perces online konzultáción, hogy bővebben beszélgessünk folyamatfejlesztési kihívásaidról. A 30 perc alatt készítek egy mini auditot, és azonnal gyakorlatba ültethető tippet adok arra vonatkozóan, hogy melyik területtel érdemes kezdenetek a folyamatok felmérését és dokumentálását.
Amennyiben érdekel ez a lehetőség kérlek foglalj időpontot a naptáramban.

A szerzőről:

Bíró Orsi vagyok,

5 - 50 fős csapatoknak segítek olyan folyamatleírásokat készíteni, amit ténylegesen használni is fognak. 

A folyamatok áttekintésével és rendszerek kialakításával egy cég jövedelmezősége jelentősen növelhető, ugyanakkor skálázható, eladható, átadható cég építhető.

Egy 7-lépéses keretrendszert adok át ügyfeleimnek, mellyel könnyen és gyorsan tudják saját folyamataikat kezelni. A módszertan része egy saját fejlesztésű, a KKV szektor igényei szerint kialakított folyamatmodellező szoftver, mellyel radikálisan gyorsabb a folyamatok és rendszerek kialakítása, kezelése.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Szintén érdekelhet:

>